loading...
تیک تاک هشترود
آخرین ارسال های انجمن
مهدی / م بازدید : 429 1391/10/03 نظرات (0)

 

تهاجم فرهنگی :
معنی فرهنگ : به مجموعه ای از آداب و رسوم و عقاید ، هنجارها و ویژگیهای رفتاری و عقیدتی یک جامعه گفته میشود .
فرهنگ بطور تدریجی در جوامع مختلف شکل میگیرد و هویت جوامع با فرهنگش شناخته میشود ، هر فرهنگی امکان دارد با فرهنگ جوامع دیگر مشترکاتی داشته باشه اما ویژگی هایی داردکه آن را از فرهنگ های دیگرمتمایز میکند ، از جمله عوامل مختلفی مثل تاریخی ، جغرافیایی و غیره . برای نمونه فرهنگ شرقی با فرهنگ غربی اختلافت زیادی دارد و همینطور جوامع دینی با جوامع لائیک  (دولتی که از هیچ دینی پیروی نمی‌کند و دین در جامعه مدنی آزادانه به فعالیت می‌پردازد اما دین در سیاست هیچ‌گونه قدرتی اعمال نمی‌کند) متفاوت است . امروزه با وجود پیشرفت جوامع بشری مرز بین کشور ها و فرهنگ ها شکسته شده و این تلاقی مرزها باعث تلاقی فرهنگ ها میشود ، و در اینصورت یک فرهنگ گاه فرهنگ مقابل رو تحت تاثیر خودش قرار میدهدو یا  ممکنه که با هم دچار تقابل بشوند . معمولا جوامع قدرتمند که ابزارهای بیشتری در دست دارند سعی میکنند فرهنگ خودشان را به بقیه جوامع تحمیل کنند . بعد از استعمار قدیمی که با جنگ صورت میگرفت و کشور استعمار گر زبان و فرهنگ خودشان را به مستعمره خود تحمیل میکرد نوبت استعمار جدید رسید که در حال حاضر آمریکا آن را هدایت و رهبری میکند .

 

البته این شیوه جنگ و استعمار وقت زیادی لازم دارد که همانقدر هم ماندگاری زیادی دارد ، ابزارهای این جنگ جدید عبارتند از:
1- شبکه های ماهواره ای
2-  شبکه اینترنت
3- رایانه
4-   تلفن های همراه و تصویری
5- رسانه های صوتی وتصویری ونوشتاری
6- سینما و...
 که متاسفانه بیشتر این ابزارها در اختیار کشور های قدرتمند مثل آمریکا واسرائیل قرار دارد ، برای همین اکثر محتوایی که از این ابزار های پیشرفته منتشر میشود در راستای اهداف این کشور ها و فرهنگها قرار داردو از آنهابرای استعمار بقیه ملتها استفاده میشود ، این وسایل با بهره گیری از آخرین نوآوری های فنی وشگردهای روانی و تبلیغاتی، به بمباران فکری مخاطبان خودشان می پردازند و آن چیزی را که می خواهند به آنها القا می کنند.
در مرحله اول این القائات ٫ تفکر و فرهنگ جوامع دیگر را مورد هدف قرار میدهند و در مرحله دوم باعث شکسته شدن روحیه مقاومت و ایجاد رو حیه تسلیم میشوند و در آخر به تبلیغ فرهنگ خودشان می پردازند .
البته تمام شاخصه های فرهنگ غرب منفی نیستند ، بلکه بسیاری از این شاخصه ها موجب پیشرفت غرب در ابعاد گوناگون شدند ، امام نکته مهم اینجاست که هدف فرهنگ غرب از یک طرف سرکوب هر گونه  فرهنگ رقیب و مخالف که روزی جای فرهنگ غرب رو بگیرد و بر آن غلبه کند و موقعیتش را به خطر بیندازد ، و از سوی دیگه تلاش ابر قدرتها این است که سایر ملتها همواره تابع سیاستهای آنها بشوندو به استقلال دست پیدا نکنند . و واضح است  که حمله به عرصه فرهنگ هر دو هدف رو تحت پوشش قرار میدهند . 
 
راههاي مقابله با تهاجم فرهنگي از دید گاه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران :
1- تهاجم متقابل فرهنگي
كه به فرمايش مقام معظم رهبري اين كار به يك سياستگذاري همه جانبه احتياج دارد
2- دفاع از ارزشهاي اسلامي
3- استفاده از هنر و هنرمندان متعهد
4- برنامه ريزي فرهنگي
5- گسترش فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر وترويج  نماز و قرآن و دعا در ميان جوانان و نوجوانان
6- معرفي الگوهاي مناسب به جوانان
7- آموزش خانواده
8- تكيه به هويت ديني ملي
9- ايجاد اشتغال و حل مشكلات جوانان اعم از بيكاري
10- تلاش در حفظ كيان خانواده
 
اما بعضی از روشهای مقابله :
در برابر اقدامات فرهنگی غرب چه باید کرد ؟
غرب برای خراب کردن باقی فرهنگها از روش تهاجم و شبیخون استفاده میکند که اهدافشان تخریب بنیانهای فرهنگ رقیب و از این طریق میخواهد که فرهنگ خودشان را جایگزین فرهنگ شکست خورده بکنند . از سوی دیگر کشورهای مورد هدف تهاجم فرهنگی هم از امکانات ارتباطی برخوردارهستند و به طور طبیعی در برابر رقبا و دشمنانشان مقابله به مثل فرهنگی می کنند.
مثلا رسانه های بعضی از کشورها در سراسر جهان مشغول نقد و زیر سوال بردن فرهنگ آمریکا هستند  و در خیلی از موارد خود آمریکایی ها باعث دود شدن زحمات خودشان می شوند مثل کارهایی که انجام دادند با عنوان آزادی و حقوق بشر که در آخر باعث ایجاد جنگ درآن  کشور شد . و نه حقوق بشری رعایت شده و نه آزادی بوجود آمده .
اولین دریچه ای که از آن برای تهاجم به فرهنگ ملل دیگر استفاده میشود هنراست ، پس ما باید اول از هنر شروع بکنیم ، یکی از ابزارهای قدرتمند در ساخت و ایجاد یک فرهنگ ٫ هنراست . پس ما باید بیشتر به هنرمان بها بدهیم و فرهنگمان را در قالب هنر به باقی ملت ها معرفی کنیم .
به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره)"  جهان تشنه اسلام ناب محمدی است " و از طرفی تبلیغ یک وظیفه دینی و انسانی و در جایی که رقبا به ترویج فرهنگ خود می پردازند، دلیلی ندارد ما به چنین کاری نپردازیم.
چند روش مقابله با تهاجم فرهنگی از زبان فرمانده بسیج سپاه منطقه همدان سردار عبدالرضا آزادی :
-  مقابله با تهاجم فرهنگی وظیفه آحاد مردم جامعه است .
-  مردم جامعه باید با اتکا به فرایض دینی و مذهبی ، تهاجم فرهنگی را در جامعه ریشه کن کنند .
- دولت و مجلس باید با حمایت از طرح‌های امر به معروف و نهی از منکر، کمبودهای موجود در این بخش را برطرف کند .
-  احیای فریضه امربه معروف و نهی از منکر در جامعه نیازمند مشارکت همه جانبه مردم است .
- برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید اطلاع رسانی درست انجام بشود .
آنـچـه مـسـلـم است , اين است كه دشمن , تهاجم خود را از جبهه فرهنگى شروع كرده و در حال گـسـتـرش اسـت .
اگـر اقدام شايسته صورت نگيرد, قطعا اين غده سرطانى به تمام پيكره ايران اسـلامـى سـرايت مى كند
و اين دود سياه كه از شعله هاى آتش خانمانسوز فرهنگ غرب برخاسته هـمـه جـا گسترش مى يابد و با سايه شوم خود, مانع از تجلى نور فرهنگ انقلابى اسلامى خواهد شـد.
 
 لـذا هـمان گونه كه هنگام تهاجم نظامى خود را آماده دفاع و فداكارى مى كنيم , در جبهه فـرهـنـگى هم بايد با تمام امكانات به دفاع و دفع فرهنگ دشمن بپردازيم ,وگرنه سنگرها را يكى بـعد از ديگرى از دست خواهيم داد و زمانى به خود مى آييم كه كار از كار گذشته است  .
 
از اين رو در اين قسمت به بعضى از راه هاى مبارزه با تهاجم فرهنگى اشاره مى كنيم .
 
 
1 . تاليف كتاب هاى مفيد:
 چـون كـه دشـمـن از مرزهاى فرهنگى حمله كرده , بايد با سلاح فرهنگ با او مقابله كنيم .تاليف كتاب هاى مفيد و مورد احتياج جوانان با نظر به مسائل روز و سبك نوين , مى تواند مفيد و سازنده باشد همان گونه كه مرحوم شهيد مطهرى در جبهه فرهنگى براى دفاع از فرهنگ اصيل اسلامى بـه چـنـين كارى دست زدند .زمانى كه اسلام را مخالف حقوق زن مى دانستند و بر مسائلى مانند مـهـر, ازدواج موقت , حق طلاق , تعدد زوجات را
 اشكال میدانستند و آن را هماهنگ با مقتضيات زمـان نـمـى دانـسـتـند . ايشان كتاب نظام حقوق زن در اسلام نوشتند .
آن گاه كه عده اى براى رسيدن به اهداف حيوانى خويش , حجاب را مانع آزادى و فعاليت زن مى دانستند و جاهلان , منكر ضرورت حجاب از نظر قرآن مى شدند, ايشان كتاب مسئله حجاب را تاليف كردند.
زمـانى كه عده اى از روشنفكران مسلمان در تبيين جهان بينى اسلامى , تحت تاثير بعضى مكاتب , راه افراط پيمودند, ايشان كتاب مقدمه اى بر جهان بينى اسلامى در هفت بخش به رشته تحرير در آوردنـد .
هـمچنين كتابهاى عدل الهى , اصول فلسفه و روش رئاليسم و ساير كتاب هاى ايشان در واقع در دفاع از فرهنگ اسلامى در مقابل تهاجم هاى فرهنگى به نگارش در آمد.پس يكى از راه هاى مقابله با تهاجم فرهنگى , تاليف كتاب ها و مقالات سازنده و مفيد است .
 
2 . نظارت عمومى :
 
دومـيـن راه مـقابله با تهاجم فرهنگى , نظارت عمومى است ,كه دين آن را امر به معروف و نهى از مـنـكـر نـاميده است .
قطعا اگرجامعه اى در برابر منكرها و ترويج فرهنگ بيگانه حساس باشد وبا مـشـاهـده نابسامانى ها تذكرهاى لازم را به افراد ناآگاه بدهد مى تواند نقش بسيار مهمى در دفع تـهـاجم هاى فرهنگى داشته باشد.
 
 3 . تشكيل جلسات مذهبى :
 
تشكيل جلسات مذهبى در مساجد, پايگاه هاى مقاومت و اعتکاف و آشنا كردن جوانان با قرآن , معارف اسـلامـى , تـاريـخ انـبـيا و امامان , برگزارى مجالس سوگوارى و ميلاد, سخنرانى و خطابه هاى مـذهـبـى , بـيـان تفسير و معانى قرآن , اعتقادها و جهان بينى ها مى تواند عامل مهمى در مقابل با تـهـاجـم فـرهنگى به حساب آيد, زيرا عامل گرايش بسيارى از جوانان به آداب و فرهنگ غربى و بـيگانه , نداشتن آشنايى با تعليمات مذهبى و فرهنگ اصيل اسلامى است .اگر تعليمات و معارف اسلامى با نظر به نيازمندى هاى زمان و مسائل مورد نياز جوانان با سبك زيبا و دلپذير و استدلالى تـدريـس شـود و بعضا به صورت سوال ها و مسابقه هاى فرهنگى ـ مذهبىـ طرح و بيان شود, قطعا نـقـش مهمى در گرايش جوانان به ارزش هاى اسلامى و فاصله گرفتن آنان از ارزش هاى غربى دارد.
 
4 . استفاده از فيلم و تئاتر:
 
 از ديـگـر راه هـاى مـقابله با تهاجم فرهنگى استفاده از هنر مخصوصا فيلم و تئاتر است .هنر همان گونه كه مى تواند در خدمت فرهنگ بيگانه و عامل انحطاط جوانان باشد , مى تواند در مسير الهى و در خـدمـت نـسـل جـوان قـرار گـيـرد .از اين رو ما از هنرمندان عزيز مى خواهيم سعى كنند فيلم هايى بسازند و صحنه هايى به نمايش درآورند كه جنبه مذهبى و اخلاقى و ارزشى و فرهنگى داشـتـه باشد و روح تعهد در انسان ها بدمد, زيرا بسيارى از جريان هايى كه در كتاب ها است اگر جـنـبه تصويرى و تجسمى به خود گيرد, قطعا اثرهاى آن در نسل جوان بيشتر و عميق تر خواهد بـود و هـرگـز از صـفـحه ذهنشان پاك نخواهد گشت و تجربه , اين واقعيت را ثابت كرده است , بنابراين بر هنرمندان متعهد كشورمان فرض است كه در اين موقع حساس از هنر خويش استفاده نمايند و آن را در خدمت ارزش ها و مبارزه با تهاجم فرهنگى به كار گيرند .
 
5 . توجه به مسجد و نماز
 
از آن جا كه نماز نقش بسيار مهمى در دورى انسان از فساد و تباهى دارد, مى تواند يكى از راه هاى مـقـابـله با تهاجم فرهنگى به حساب آيد .قطعا اگر جوانان ما با مسجد و نماز انس بگيرند و لذت ارتباط با خدا و عالم غيب را درك كنند, هيچ گاه حاضر نمى شوند خود را به لذت هاى حرام آلوده نمايند
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منابع :
1 –بیانات رهبری 
2 – خبرگزاری ایران
3- وب سایت ستاد مبارزه باجنگ نرم
 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام میکنم از روی مهربانی سلام میکنم از روی شادمانی سلام میکنم تا جان دارم که خواننده این سلام را دوست دارم خوشحالم میکنید اگه بیاین به وب محقرم میدونم ارزوی بزرگیه اگه بگم خوشتون میاد از وبم پس بجاش میگم امیدوارم خوشتون بیاد باران می بارد ! به حرمت کداممان ؟! نمی دانم ! همین اندازه می دانم که صدای پای خداست ! شاید دلی در این حوالی گفته باشد دوستت دارم ! چقدر این دوست داشتنهای بی دلیل خوب است… درست مثل همین باران…که بی سوال … فقط می بارد…آرام …شمرده شمرده…فقط می بارد… چقدر این دوست داشتن های بی دلیل خوب است درمیان بهشت نشسته ام به تو فکرمیکنم به آری به نه بی توبهشت را دارم باتو عشق رادارم واین دوراهی عجیب مرا گیج میکند سیب را روی خاک میگذارم ....... دوستم داشتی گازش بزن...... امیدوارم حداقل نظر بدین که منم از دلت خبردارم شم مرسی که اومدی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • مدارک اجاره خودرو
  • پورتال جامع دلباز
  • سایت آموزشی و پزشکی دلباز
  • دلباز(جی13)
  • سایت حقوقی حسن صفرنژاد
  • روستای سعادتلو
  • تلخک های هشترود
  • دبیرستانی های کنکوری
  • تک فشنگ یک شهید
  • شهید گمنام
  • ماهمه رهسپاریم
  • پسران هشترود
  • دختران هشترود
  • عاشقانه هشترود
  • آنلاین هشترود
  • هیات کونگ فو هشترود
  • جلیل دین محمدی
  • کریم عبداللهی
  • غفار باقرزاده هشترودی
  • دکتر نوراللهی
  • محرم اسرار
  • بیزیم چاروایماق
  • نبی صوفی
  • چاروایماق
  • چاروایماق ما
  • قوچ کندی
  • داش بولاق
  • دیار چاروایماق
  • داش بولاق1
  • تربیت بدنی 87
  • تا شقایق هست
  • آذران داغچیلاری
  • خبار تازه چاروایماق
  • روز شمار زندگامی من
  • تکواندو چاروایماق
  • راز عدالت
  • افق هشترود و چاروایماق
  • مجید اشراق
  • شفق هشترود
  • اسماعیل کریمی
  • سلمان
  • خانم خانه دار دانشجو
  • سخن بزرگان
  • هادی جم
  • دست نوشته های یک دختر
  • هشترود دل نوشته های من
  • مکاتبات حسین اکبری
  • پوریا مروتی
  • روی خط هشترود
  • سهند پیام
  • هبوط
  • یاغیش
  • غزلیات آذر
  • باهم بودن
  • ندا صمدی
  • هشترود دیلی
  • هشترود نیوز
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    علت پیشرفت نکردن هشترود را کدام گزینه میدانید؟
    آیا از نماینده خود راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 218
  • کل نظرات : 180
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1297
  • آی پی امروز : 83
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 191
  • باردید دیروز : 254
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 191
  • بازدید ماه : 1,545
  • بازدید سال : 45,506
  • بازدید کلی : 1,200,777
  • کدهای اختصاصی
    به تیک تاک هشترود امتیاز بدهید

    رنک الکسا

    پیج رنک

    ابزار هدایت به بالای صفحه